Θεωρούμε ότι οι πολίτες που συμμετείχαν στο συλλαλητήριο ήθελαν να εκφράσουν το φρόνημά τους, ότι είναι Έλληνες Μακεδόνες και οι πολίτες που ήρθαν από άλλες περιοχές συναισθάνθηκαν την ανάγκη να τους συνδράμουν, φυσικό.
Ότι Πόντιοι και Μικρασιάτες, που εγκαταστάθηκαν στην Μακεδονία και Θράκη και απόδημοι Έλληνες Μακεδόνες, έχουν πιο έντονα συναισθήματα για την πατρίδα, οι πρώτοι λόγω του ξεριζωμού που υπέστησαν οι προγονοί τους, οι δεύτεροι λόγω της ξενιτιάς και της απώλειας της πατρίδας.
Άλλωστε εξαιτίας αυτών των συναισθημάτων, οι δικοί μας πρόσφυγες άνοιξαν πρώτοι τα σπίτια τους στους πρόσφυγες από τις εμπόλεμες ζώνες στον καταυλισμό της Ειδομένης και αλλού.
Άς έρθουμε τώρα στους ταγούς και τους οργανωτές της εκδήλωσης.
Γιατί μια τέτοια εκδήλωση τώρα; Υπάρχει απειλή από τα Σκόπια; Όχι. «Μα διεκδικούν την ιστορία μας, τον Ελληνικό Μακεδονικό πολιτισμό». Αλήθεια είναι. Αλλά γιατί οι υπερπατριώτες οργανωτές και ομιλητές δεν έκαναν τίποτα επί χρόνια, όταν το καθεστώς Γκρουέφσκι μετέτρεψε τα Σκόπια σε Μακεδονία καλικατούρα και σκόρπιζε τον αλυτρωτισμό σε υπερθετικό βαθμό;
Γιατί τώρα, που μια νέα κυβέρνηση στα Σκόπια προτάσσει την ένταξη στους Ευρωατλαντικούς οργανισμούς, όπου είμαστε και μεις και μπορούν να ελεχθούν οι αλυτρωτισμοί και που εκφράζει την πρόθεση εξομάλυνσης των σχέσεων με την Ελλάδα, αναγνωρίζει ως δεύτερη επίσημη γλώσσα του κράτους τους, την αλβανική, προσπαθώντας να επιφέρει την κοινωνική ειρήνη και δηλώνει ότι θα αλλάξει την ονομασία του αεροδρομίου των Σκοπίων κ.α. ; Μυστήριο γιατί ο υπερπατριωτισμός κοιμάται καμιά εικοσαετία, όταν τα πράγματα πάνε κακά και ξυπνάει απότομα όταν τείνουν να πάνε καλύτερα.
Γιατί αν το πρόβλημα είναι η κληρονομιά του ελληνικού μακεδονικού πολιτισμού, το ψήφισμα του συλλαλητηρίου δεν κάλεσε π.χ. την Περιφέρεια της Κεντρικής Μακεδονίας, τους δημάρχους που έχουν στην επικράτειά τους, τους μακεδονικούς αρχαιολογικούς χώρους και πολιτιστικούς θησαυρούς, του Δίον, της Βεργίνας, της Νέας Πέλλας, της Αμφίπολης, των Σταγείρων γενέτειρας του Αριστοτέλη, της Θεσσαλονίκης που στεγάζεται το μακεδονικό μουσείο και σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού να συγκροτήσουν ένα δίκτυο και πρόγραμμα ενημέρωσης και προσέλκυσης της διεθνούς κοινής γνώμης, να τα επισκεφτούν; Θα υπήρχε έστω και ένας Έλληνας που θα διαφωνούσε;
Αρκετοί λένε, δήθεν καλοπροαίρετα, για να ανεβάσουν την διαπραγματευτική ισχύτης Ελλάδος. Ας δούμε από τις στάσεις, τις συμπεριφορές, τις θέσεις και τα αιτήματα που προβλήθηκαν αν συμβάλουν.
Γιατί οι οργανωτές δεν εισάκουσαν τον αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο για σύνεση και ομοψυχία και έβαλαν ως ομιλητή τον Αμβρόσιο, που έχει κάνει κατ’ επανάληψη δηλώσεις υπέρ της Χρυσής Αυγής, νομιμοποιώντας τη ναζιστική οργάνωση που επιδιώκει την επιβολή των ιδεών της με παράνομες εγκληματικές πράξεις, αυτός που είναι ιεράρχης στα μαρτυρικά Καλάβρυτα που υπέστησαν τον ναζισμό;
Γιατί επιλέχθηκε ο Άνθιμος ως ομιλητής με τον γνωστό εθνικιστικό διχαστικό λόγο και δεν επιλέχθηκε κανένας ιεράρχης που θα απηχούσε τις απόψεις του αρχιεπισκόπου;
Γιατί είναι υπερπατριώτες ο Αμβρόσιος και ο Άνθιμος και είναι λιγότερο πατριώτης π.χ. ο Αναστάσιος της Αλβανίας, ένας ιεράρχης που μάχεται σε αντίξοες συνθήκες σε άλλη χώρα, για την αγάπη στον άνθρωπο, την ειρηνική συμβίωση και τιμά τη χριστιανοσύνη και την Ελλάδα;
Γιατί επιλέχθηκαν ομιλητές εμπρηστικά εθνικιστές, που κανένας δεν έθεσε το θέμα, εύρεση ενός αμοιβαίου συμβιβασμού και συμβίωσης με το γειτονικό κράτος; Π.χ. ο κ. Μέρτζος, για χρόνια πρόεδρος της Μακεδονικής Εταιρείας, ο οποίος αρθρογράφησε για έναν έντιμο συμβιβασμό, που τόσα έχει δώσει για να αναδειχθεί η ελληνικότητα του μακεδονικού πολιτισμού;
Γιατί επετράπη να υπάρχουν τα χυδαία υβριστικά ρατσιστικά συνθήματα και ούτε καταγγέλθηκαν, εναντίον του δημάρχου Θεσσαλονίκης, επειδή δεν μετείχε στο συλλαλητήριο; Η συμμετοχή ούτε απαγορεύεται, ούτε επιβάλλεται.
Ποιος επέλεξε ως κεντρικό ομιλητή τον κ. Φραγκούλη, στρατηγό. ε.α., που…γνωρίζει ότι από τη συνθήκη του Βουκουρεστίου το 1913 ο γεωγραφικός χώρος της Μακεδονίας έχει μοιραστεί, με την Ελλάδα να έχει το 51% , την τότε Σερβία το 39%, τη Βουλγαρία 9% και να διακηρύσσει ότι«η Μακεδονία είναι μία και είναι ελληνική», να εμφανίζει τη χώρα μας να διεκδικεί την κυριαρχία άλλων κρατών και να επιδιώκει την αλλαγή των συνόρων. Αυτός ο εθνοσωτήρας, ο οποίος θεωρεί ότι η συμβίωση των λαών και των κρατών λύνονται με στρατιωτικές μεθόδους, ενώ γνωρίζει ότι υπάρχουν διεθνείς συμφωνίες και δικαίωμα αυτοπροσδιορισμού των γειτονικών κρατών που η Ελλάδα έχει υπογράψει. "Εθνικόν είναι το αληθές", είχε πει ο εθνικός μας ποιητής Δ. Σολωμός.
Έχει ειπωθεί, ότι με τους εθνικισμούς έχουν χτιστεί πολιτικές καριέρες, εδώ φαίνεται ότι επιχειρείται κάτι παραπάνω, να στηθούν και κόμματα. Ο κ. Φραγκούλης σε ερώτηση, αν θα αναλάμβανε αρχηγός ενός νέου κόμματος εφόσον του το ζητήσουν, απάντησε έμμεσα θετικά, «διότι δεν είναι ριψάσπις» .
Το συλλαλητήριο λόγω των παραπάνω δεν συνέβαλε, ούτε στην εθνική ομοψυχία, ούτε στη διαπραγματευτική ισχύ της χώρας και της κυβέρνησης. Αντίθετα επιχειρήθηκε ένας διχασμός σε υπερπατριώτες και σε μειοδότες. Εμείς δεν διανοούμεθα να αφαιρέσουν το πατριωτικό αίσθημα από κανένα Έλληνα πολίτη και φυσικά δεν ανεχόμαστε να μας το αφαιρέσει κανένας. Ο πατριωτισμός είναι η αγάπη στην πατρίδα και η υπεράσπισή της. Ο εθνικισμός και ο σωβινισμός δεν αρκείται σε αυτό, αλλά θέλει να το αφαιρέσει από άλλους λαούς. Η διαφορά είναι μεγάλη. Και όταν συγκρούονται δύο εθνικισμοί, η ειρήνη και συνύπαρξη πάει περίπατο.
Ο Π. Δημητρακάς είναι μέλος του Δικτύου Αριστερών Δημοκρατών