Οι πρόσφατες κινητοποιήσεις των εργαζομένων του ΟΑΣΘ έφεραν ξανά στην επικαιρότητα ένα θέμα που επί χρόνια ταλανίζει την Θεσσαλονίκη.
Η περίπτωση του ΟΑΣΘ αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία. Μία ιδιωτική επιχείρηση έχει το μονοπώλιο μίας υπηρεσίας κοινής ωφέλειας και μάλιστα επιχορηγούμενης από το κράτος.
Επίσης ο ΟΑΣΘ ενάντια στις Ευρωπαϊκές οδηγίες λαμβάνει επιδότηση ζημιών και όχι εισιτηρίου. Έτσι η επιδότηση του ΟΑΣΘ ανά επιβάτη τη περίοδο 2007-2013 ήταν 0,81€, όταν για τον ΟΑΣΑ στην Αθήνα ήταν 0,21€.
Σε μία περίοδο που η πλειοψηφία των συμπολιτών μας έχουν χάσει από το 2010, κατά μέσον όρο το 1/3 του εισοδήματος τους, το μεν εισιτήριο έχει διπλασιαστεί τα τελευταία χρόνια, το δε επιχειρηματικό κέρδος των μετόχων του ΟΑΣΘ παραμένει αμετάβλητο και εξασφαλισμένο σε 16 εκατ. € το χρόνο.
Η αύξηση της τιμής των εισιτηρίων το 2014, συνοδεύτηκε με επέκταση της ζωής των οχημάτων από τα 15 στα 20 χρόνια, με υποβάθμιση της ποιότητας των παρεχομένων συγκοινωνιών.
Έτσι πολλοί συμπολίτες μας ζουν καθημερινά συνθήκες, «παστής σαρδέλας» και δικαίως διαμαρτύρονται. ¨
Η αναψηλάφηση του θέματος του ΟΑΣΘ ανέδειξε μια σειρά εκπληκτικών στοιχείων.
- Η κυβέρνηση ΝΔ- ΠΑΣΟΚ το Δεκέμβρη του 2014 προέβλεψε γενναίες επιδοτήσεις έως το τέλος του 2017 για τον ΟΑΣΘ, ενώ από το 2010 είχαν μειωθεί οι κρατικές ενισχύσεις στις δημόσιες συγκοινωνίες της πρωτεύουσας.
- Ο ΟΑΣΘ απαιτεί κρατική επιδότηση , χωρίς να καταθέτει στοιχεία για τα δρομολόγια και την επιβατική κίνηση σε κανέναν αρμόδιο.
- Έχει δώσει μέρισμα στους μετόχους για το 2016 (δηλαδή στον εαυτόν τους), αλλά δεν πλήρωνε τα δεδουλευμένα των εργαζομένων .
- Το συνδικάτο των εργαζομένων έχει δανείσει τα αποθεματικά του στον ΟΑΣΘ.
- 243 μέτοχοι του ΟΑΣΘ ανήκουν και στον συνεταιρισμό «ΗΡΑΚΛΗΣ», που εκμισθώνει τα αμαξοστάσια του στον ΟΑΣΘ, και λαμβάνουν μίσθωμα 2.100.000 € το χρόνο. Είναι ταυτόχρονα και εκμισθωτές και μισθωτές.
- 238 μέτοχοι είναι ταυτόχρονα και εργαζόμενοι, και εισπράττουν πέρα από 36000 € ανά ολόκληρη μετοχή και τους μισθούς.
- Τα μηχανάκια έκδοσης εισιτηρίων του ΟΑΣΘ δεν δίνουν ρέστα, τα οποία τσεπώνουν χωρίς να εγγράφονται πουθενά.
- Η διοίκηση του ΟΑΣΘ είναι έκθετη και απαιτείται πλήρη εξυγίανση και απόδοση ευθυνών.
Για την καταβολή των δεδουλευμένων των εργαζομένων επήλθε συμφωνία. Ο ΟΑΣΘ θα καταβάλει το 18% των μηνιαίων εσόδων από τα κόμιστρα και το Υπουργείο θα προκαταβάλει την επιδότηση του Σεπτεμβρίου , Οκτωβρίου και Νοεμβρίου.
Το Υπουργείο Μεταφορών οργανώνει διάλογο με τη διοίκηση του ΟΑΣΘ , τους εργαζόμενους και τα συναρμόδια υπουργεία για την προοπτική των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης που θα ολοκληρωθεί μέχρι τις 31/10/2016.
Οι πολίτες της Θεσσαλονίκης και οι φορείς τους θα πρέπει να είναι παρόντες και συμμέτοχοι σε αυτή τη διαβούλευση.
Όπως δήλωσε και ο Υπουργός Χ,. Σπίρτζης, η Θεσσαλονίκη έχει ανάγκη από ένα ολοκληρωμένο σχεδιασμό διαχείρισης των συγκοινωνιών, στην προοπτική λειτουργίας του μετρό, που επιβάλει οι λεωφορειακές γραμμές να λειτουργούν ως τροφοδότες του μετρό , την κατάργηση των περισσότερων διαμπερών γραμμών και την έμφαση στην κάλυψη των διαδημοτικών γραμμών. Όπως απαιτείται και η δημιουργία μητροπολιτικού φορέα συγκοινωνιών, αξιοποιώντας και το συμβούλιο αστικών συγκοινωνιών, που σήμερα δεν έχει σχεδόν κανένα ρόλο.
Οι πολίτες αναμένουν την υλοποίησή τους.
ΔΙΚΤΥΟ ΑΡΙΣΤΕΡΩΝ ΔΗΜΟΚΡΑΤΩΝ